“Je bent wat je eet” is een veelgehoord gezegde waar een grote kern van waarheid in schuil gaat.
Dit gezegde moet je natuurlijk niet al te letterlijk nemen. Iemand die veel wortels eet wordt echt niet oranje.
Het gaat om het concept.

Iemand die gezond eet zal zich gezonder, en minder moe voelen, dan iemand die ongezond eet.
Dit ongeacht of de vermoeidheidsklachten nu een medische indicatie hebben of niet.
Indien je gezond eet zal je je altijd beter voelen dan wanneer je dit niet doet.

Je lichaam is een grote chemische fabriek waarin allerlei processen plaats vinden.
Voor je stofwisseling, je afweersysteem en je herstel heeft je lichaam essentiële voedingsstoffen nodig.
Er zijn vitamines, mineralen, aminozuren en vetzuren waar het lichaam niet zonder kan.
Zonder deze essentiële voedingsstoffen kan je op verschillende gebieden klachten krijgen.
Zo kan de stofwisseling traag worden en kunnen je cellen onvoldoende glucose krijgen.
Dit zorgt dan weer voor vermoeidheidsklachten.

Indien je veel junkfood eet dan kan je lichaam erg belast worden met alle rommel welke het binnenkrijgt
waardoor het op andere gebieden uitgeput raakt. Een veel voorkomende vorm van uitputting is door het eten van
te veel toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten.
Deze geven op korte termijn wel directe energie, op langere termijn putten ze het lichaam echter uit en zorgen ze voor vermoeidheidsklachten.

Indien je veel (en vaak) toegevoegde suikers en/of geraffineerde koolhydraten eet dan zal je alvleesklier veel
insuline moeten aanmaken om de glucose uit het bloed op te kunnen nemen.
Op ten duur raakt de lever minder gevoelig voor insuline en wordt insulineresistent.
Hierdoor zal de alvleesklier steeds meer insuline moeten aanmaken en zal het glucose niet meer volledig uit het bloed worden opgenomen.
Omdat dan niet alle cellen van glucose voorzien zijn zal je je vermoeid voelen en ontstaat er een vicieuze cirkel.
Omdat je je moe voelt ga je nog meer suikers en koolhydraten eten omdat dit op korte termijn energie kan geven.

Om vermoeidheid zoveel mogelijk te voorkomen is het belangrijk dat je geen pieken in de bloedsuikerspiegel krijgt.
Na een piek zal de bloedsuiker weer snel dalen waardoor je je vermoeid gaat voelen.
En weer iets gaat eten wat snel energie geeft waarna deze cyclus zich weer zal herhalen.

Het is dus belangrijk dat de bloedsuiker zo stabiel mogelijk blijft.

Wil jij weer balans vinden in je voeding om elke dag weer fit & energiek te beginnen?
Vraag een gratis kenninsmakingsgesprek aan en Marieke vertelt je meer over de Balance is the key methode.

http://www.balanceisthekey.nl/contact/