HOE GAAT HET MET JOUW GOEDE VOORNEMENS?

2020 is nu een paar weken aan de gang, voor velen een moment voor nieuwe voornemens,
maar helaas lukt het maar 20% van de mensen om hun goede voornemens te halen.
Waardoor lukt het niet om je gedrag echt langdurig te veranderen?
Hieronder geef ik je de 10 belangrijkste redenen waarom goede voornemens
mislukken met natuurlijke tips over hoe je ze kunt voorkomen.

Onrealistische voornemen(s)

Goede voornemens zijn voor de meesten helaas vanaf de start gedoemd om te mislukken.
Een belangrijke reden hiervoor is dat we de lat te hoog leggen.
Bijvoorbeeld het doel om “in 3 maanden 12 kilogram af te vallen” mag dan een vurige wens zijn,
maar zoveel gewicht verliezen is vaak niet realistisch.

Hoe dan wel?

Houd het daarom reëel zodat je jezelf niet elke keer weer teleurstelt. In het geval van afvallen is ongeveer
een halve kilogram tot een kilogram afvallen per week realistisch om vol te houden.
Daarnaast maakt het ook nog uit hoe veel gewicht je verliest.
Een verlies van ongeveer 5 tot 10 procent van je huidige gewicht is voor de meesten realistisch om vol te houden.
Voor iemand van 80 kilogram is dat 4 tot 8 kilogram.

Te veel tegelijk willen veranderen

Je herkent het vast wel. Je wilt je gedrag drastisch veranderen en stelt tien doelen tegelijk op.
Daarnaast doe je dit zonder een duidelijk stappenplan. Je wilt bijvoorbeeld minder snacken, maar denkt er niet
duidelijk over na hoe je dit gaat aanpakken. Deze aanpak is bijna altijd gedoemd om te mislukken.

Wat werkt wel?

Maak een plan waarbij je stap voor stap werkt aan een nieuwe gewoonte.
Het liefst 1-3 gewoontes per keer. Merk je dat een nieuwe gedraging je makkelijker afgaat dan is het tijd om een nieuw doel op te stellen.

Je resultaten niet bijhouden

Voor succesvol gewichtsverlies werkt het goed om je doelen bij te houden.
Dit hoef je niet je hele leven te doen, maar de eerste periode kan dit heel handig zijn.

Voorbeeld:

DOEL: Geen suiker in mijn koffie
Maandag: gelukt
Dinsdag: gelukt
Et cetera.

Je niet voorbereiden op tegenslagen

Wanneer je gedrag gaat veranderen zul je vroeg of laat tegen tegenslagen aanlopen.
Dat is normaal, maar het is wel belangrijk om je hierop voor te bereiden.

Bijvoorbeeld, stel: je kunt een keer niet om maandag trainen. Wanneer ga je dan trainen?
Of stel je eet een keer meer op feestje dan je je had voorgenomen. Hoe ga je daar mee om?
Hoe duidelijker jouw plan is om met deze obstakels om te gaan, des te makkelijker het voor jou wordt om jouw doelen te behalen.

Kleine succeservaringen geven je zelfvertrouwen en een goed gevoel.
Dit is essentieel om jouw plan vol te houden!

Geen sociale steun

De steun van familie en vrienden is essentieel voor het bereiken van jouw goede voornemens.
Vertel aan jouw omgeving wat je wilt bereiken. Zij kunnen jou steunen en je herinneren aan je goede voornemens.

Geen inspirerende mensen om je heen

Naast steun vanuit je omgeving is het ook belangrijk om je te omringen met mensen die je verder helpen en naar een hoger plan tillen.
Zoek mensen die een vergelijkbaar doel hebben en die je inspireren of verder helpen.
Wil je afvallen? Zoek dan een hardloopclubje of een gezellige sportschool op met mensen die ook met hun gezondheid bezig zijn.

Je bent te ongeduldig

Gedragsverandering staat aan de basis van bijna alle goede voornemens. Je wilt bepaalde gewoonten veranderen
waar je je het afgelopen jaar aan hebt gestoord. Maar dit lukt je niet in twee dagen. Geef dus ook niet op als je na een paar dagen
ongeduldig begint te raken. Gun jezelf iets meer tijd, want blijvende gedragsverandering duurt al snel drie maanden tot 6 maanden..
Geef dus niet op als je na een paar dagen even een zwak moment hebt. Een terugval is heel normaal.

Nieuwe gewoontes aanleren en een ongewenste gewoonte afleren is in theorie simpel:
zet zo lang mogelijk door totdat je een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd.

Te veel vertrouwen op je wilskracht

Uit onderzoek naar goede voornemens komt naar voren dat te weinig wilskracht volgens de ondervraagden
de belangrijkste reden is waarom ze hun goede voornemens niet hebben gehaald. Maar wist je dat het helemaal niet slim is om te
veel te vertrouwen op je wilskracht? Het is veel slimmer op je wilskracht pas echt te gebruiken op het momenten dat het niet anders kan.
Wat wel werkt is om je omgeving veel minder verleidelijk in te richten,
een goed plan te maken en strategieën die helpen om je aan het gewenste gedrag te houden.

Jezelf geen plezier meer gunnen

Het is lastig om goede voornemens vol te houden. Je maakt het je makkelijker door jezelf zo nu en dan te belonen voor je behaalde doelen.
Heb je je in januari voorgenomen om af te vallen en gaat het goed? Beloon jezelf dan met een leuk cadeautje.
Bijvoorbeeld een nieuw paar schoenen of een nieuw boek.
Beloon jezelf in dit geval niet met (ongezond) eten. Door zo nu dan jezelf te belonen, houd je de goede voornemens langer vol.

Je valt terug in oude gewoontes

Misschien herken je dit, je bent afgevallen, maar naar verloop van tijd komen de kilo’s er langzaam weer aan.
Vaak komt dit omdat we geleidelijk weer terugvallen in oude gewoontes.

Lees volgende week mijn blog om te voorkomen dat je terugvalt in oude gewoontes!