Walnoten zijn gezond. Maar we kunnen niet zeggen dat walnoten gezonder zijn dan andere noten.
Het advies is om elke dag ongezouten noten te eten vanwege de positieve effecten op de gezondheid.
Alle ongezouten noten en pinda’s zijn goed voor je. Dus denk naast walnoten ook aan paranoten, amandelen, cashewnoten, enzovoorts.

Waarom zijn walnoten gezond?
Net als alle noten leveren walnoten ijzer, vitamine E en vitamine B1. In noten zit veel onverzadigd vet.
Het eten van ongezouten noten beschermt tegen bepaalde hart- en vaatziekten.
Het eten van ongezouten noten verlaagt bovendien het LDL-cholesterol. LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten.
Vanwege deze positieve effecten staan alle ongezouten noten in de Schijf van Vijf.

Zijn walnoten extra gezond?
De samenstelling van de voedingsstoffen is voor alle noten net wat anders, maar je kunt niet stellen dat de één beter is dan de ander.
Juist omdat de ene soort noten wat meer ijzer bevat en de andere soort vitamine E, is het goed om te variëren met noten.

Wat is het advies?
Voor de meeste volwassenen geldt het advies om een handje ongezouten noten per dag te eten.
Dit advies geldt dus niet alleen voor walnoten: alle noten tellen mee. Het maakt daarbij niet uit of ze ongebrand, gebrand of geroosterd zijn.
Ook notenpasta en pindakaas van 100% noten of 100% pinda telt mee bij noten.

Kun je wel zeggen dat één product gezond is?
Je kunt eigenlijk van één product niet zeggen of het gezond is. Het hangt er namelijk altijd van af hoeveel of hoe vaak je het eet.
We kunnen dus wel zeggen of een product past in een gezonde voeding.