Er zijn ontzettend veel eet-verleidingen op een dag; bij een benzinestation, je moeder die altijd de trommel
voor je neus houdt, je collega die de snoeppot vult en niet te vergeten de supermarkt met hun
mooie marketing trucjes.
Maar hoe weersta je al deze verleidingen?

Zelf ben ik van het voorruit plannen, waardoor ik makkelijker “nee” kan zeggen.
Heb ik voor mijzelf ingepland dat ik als tussendoortje een banaan neem (en ik heb de banaan mee naar mijn werk..),
dan kan ik makkelijker dat taartje van die collega weerstaan, omdat ik weet dat de banaan mij meer voldoening (en verzadiging) geeft.
(en nee het is niet zielig voor die collega dat je iets afslaat, jij bent baas over je eigen lichaam)

Hierbij nog een aantal tips die je kan helpen:

Tip 1: Je huis gezonder inrichten

Hoeveel ongezond en gezond eten heb je in huis?
En hoe zichtbaar is het?
Jouw huis helpt je tot gezondere keuzes wanneer je veel gezond eten om je heen ziet en het ongezonde juist minder (zichtbaar) aanwezig is.
Dus zet die fruitschaal pontificaal op tafel en zet die snoeppot uit zicht.

Tip 2: Bewuste keuzes maken

Er is overal eten; op het station, in  het zwembad, in de stad.
Je wordt onbewust beïnvloed door de omgeving; de geur, het logo of omdat je iemand ziet eten.
Hoe zorg je ervoor dat je minder in de verleiding komt en vaker bewuster keuzes maakt.

  • Neem eten mee voor als je trek krijgt, minder honger minder verleiding
  • Of neem letterlijk een andere route
  • Wil je ergens een snack, kijk dan of ze een kleine versie van het product hebben

Zo denk je bewust na over eten en ga je met kleine stapjes gezonder kiezen

Tip 3: Bewustwording van je eetgedrag

De meeste eetmomenten delen we met anderen. Met wie je eet bepaalt in sterke mate wat en hoeveel je eet.
Zo kan het zijn dat je meer eet als anderen om je heen dit doen of dat je iets eet omdat bijvoorbeeld je vrienden dat kiezen.
Je hebt vaak helemaal niet door dat anderen om je heen je eetgedrag beïnvloeden.
Je bewuster worden van het effect dat anderen op jouw eetgedrag kunnen hebben, kan je al helpen om je eetgedrag te verbeteren en aan te passen.

Tip 4: Hulptroepen inschakelen

Breng je omgeving op de hoogte van je goede eet-voornemens en schakel hulptroepen in.
Het is veel makkelijker om gezond te eten als familie of vrienden ook gezond eten.
Gezond eten is makkelijker én leuker met anderen dan alleen.

Tip 5: ALS-DAN-PLAN maken

Ga voor jezelf na in welke situaties je ongewenste eetkeuzes maakt en maak een plan om daar mee om te gaan.
Bijvoorbeeld: Je ontdekt dat je tijdens het uit eten vaak een dessert neemt omdat anderen dit ook doen, zelfs wanneer je eigenlijk geen honger meer hebt.
Dan kun je je hierop voorbereiden door het maken van een ‘als-dan’-plan:
Als anderen een dessert nemen en ik heb geen trek meer, dan neem ik een kop koffie of thee.

Dit soort als-dan-plannen kan je inzetten op je valkuilen. Nog een paar voorbeelden:
Als ik ‘s avonds op de bank ga zitten, dan neem ik twee blokjes chocolade.

Als ik naar een pretpark ga, dan neem ik mijn eigen gezonde lunch mee.

Als ik een taart aangeboden krijg, dan neem ik alleen maar taart die ik het cijfer 9 of hoger geef.

Ik hoop dat je met deze tips de verleidingen beter kan weerstaan 🙂
Lieve groet, Marieke