Sporten is geen straf

Wanneer we sport gebruiken als straf voor overmatig eten,
gebruiken we eigenlijk schuldgevoel als een hulpmiddel om ons gedrag te beïnvloeden.
Iedereen die dit wel eens heeft gedaan, weet dat het niet goed werkt;
het voelt niet fijn en het belemmert je om een intrinsieke motivatie te ontwikkelen voor bewegen of sporten.

Dus wat kunnen we eraan doen? Hoe ontsnappen we aan het gebruik van voeding en drank als beloning en sporten als straf?

Kies een vorm van beweging/sport waar je energie van krijgt

Als je een vorm van beweging of sport kiest die je leuk vindt, kan je hier zoveel enthousiasme uit halen en
is het ook makkelijker om vol te houden op de lange termijn. In plaats van je trainingen in de sportschool te
zien als een noodzakelijk kwaad, probeer het met wat meer speelsheid te benaderen en stel realistische doelen.
Ga bijvoorbeeld samen met een vriend/vriendin trainen en zet een circuitje uit of volg een groepsles,
dit zal helpen om meer positieve energie aan je workouts te geven. Zie je workouts als een manier om je lichaam
sterker te maken en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen in plaats van een strafkamp voor de vijf brownies die je naar binnen hebt zitten werken.

Onthoud dat je niet alleen bent in deze strijd – verre van dat. We zijn allemaal mensen
met complexe emoties en de ene keer kunnen we hier beter mee omgaan dan de andere keer.
Dat geeft helemaal niet, zolang je na een tegenvaller wel weer de draad oppakt.